Vanessa Brandão

Professor of the Social Communication Department at the Federal University of Minas Gerais, Brazil.

PhD in Comparative Literature Studies (UFF), Master in Literatures of Portuguese Language (PUC Minas), specialist in Marketing Strategy Management (FACE/UFMG) and bachelor in Social Communication / Advertising (UFMG)

E-mail: vcbrandao@gmail.com
Links: Currículo Lattes | Academia.edu

Topics of interest: hypermodernity and advertising, advertising on emerging media, new business in digital advertising, rhetoric and poetics in advertising discourse, storytelling transmedia, storytelling and narrative in contemporary advertising, advertising and dialogic rhetoric (reception studies on processes of Reading / conversations about brands in social networks), communication and literature, aesthetics of reception (new reading process and production of meaning in digital networks), postmodernity and literary production.

Selected articles (view all at Academia.edu)

BRANDÃO, V. C.; MANTOVANI, Camila; MATOS, Maria Ângela. Midiatização na Comunicação Organizacional: conceitos e perspectivas em construção. In: Comunicação Organizacional: vertentes conceituais e metodológicas (vol. 2). MARQUES, Ângela… [et al.]. Belo Horizonte, PPGCOM UFMG, 2017.

BRANDÃO, V. C. Quando o livro se torna publicidade: a narrativa na mediação entre poética e retórica do consumo. In: COMUNICON – Simpósio Internacional Comunicon 2016 (6o encontro de GTs de Pós-Graduação), 2016, São Paulo.

Link: http://anais-comunicon2016.espm.br/GTs/GTPOS/GT10/GT10-VANESSA_BRANDAO.pdf

BRANDÃO, V. C.. Falo, logo existo: anotações teórico-críticas das conversas entre marcas e consumidores em redes sociais. In: V Encontro Nacional de Pesquisadores em Publicidade e Propaganda, 2014, São Paulo. O sistema publicitário e a semiose ilimitada. São Paulo: INMOD / ABP2 / PPGCOM-ECA-USP, 2014, 2014. p. 908-922.

BRANDÃO, V. C.; PANNAIN, L. ; O., Nayelle . Dialogismo, produção e circulação de sentidos na Linguagem Publicitária Contemporânea. In: III Pró-pesq PP – Encontro Nacional dos Pesquisadores em Publicidade e Propaganda, 2012, São Paulo. Deve haver mais pesquisa na Publicidade porque é assim que se conquista a real beleza. São Paulo: Schoba, 2012. v. 1. p. 929-941.

Current research Project: “Audience recreates advertisement: feminism on the agenda of brands discourse and society criticism in interactive digital environment” (2016/2018)